Visual Attention Service : win de eerste blik

Dinsdag 24 November 2009
De nieuwe internetservice van 3M voorspelt snel en nauwkeurig de visuele impact van creatief werk

Op een creatieve manier de aandacht van consumenten te winnen voor een bepaalde boodschap is een kunst. En deze kunst wordt sneller en makkelijker dankzij de lancering van de nieuwe webgebaseerde Visual Attention Service (VAS) van het gediversifieerde technologische bedrijf 3M. Deze revolutionaire service biedt merkeigenaars, ontwerpers van verpakkingen, reclamebureaus, marketing- en mediaagentschappen een sterke manier om hun visuele doelen te bereiken. Dankzij deze technologie kan worden voorspeld welke elementen van een visuele voorstelling zeker de aandacht zullen krijgen.

Hierdoor kunnen ontwerpers hun werk bekrachtigen nog voordat ze overgaan tot de productie ervan. Agentschappen kunnen dankzij VAS tijd en kosten besparen in het creatieve proces en kunnen zich bovendien onderscheiden van andere agentschappen en hun klanten nóg kwaliteitsvollere ontwerpen bieden. Deze service werd onderworpen aan uitgebreide tests bij agentschappen en adviesbureaus overal in Europa, waaronder ook SMP, William Martin Productions en Think Eyetracking in het Verenigd Koninkrijk. Een gratis test is beschikbaar op www.3M.com/VAS.

“VAS is een softwareservice waarvoor een patent werd aangevraagd. Deze service berust op 30 jaar academisch onderzoek en vergemakkelijkt het nemen van beslissingen op basis van objectieve resultaten,” aldus Andrew Hicks, European Market Development Manager van de afdeling Display & Graphics van 3M. “Hij is een aanvulling op traditionele methodes zoals eyetracking en focusgroepen, en maakt gebruik van een geautomatiseerd, voorspellend model om visuele doeltreffendheid in het creatieve proces te berekenen.”

Agentschappen hebben toegang tot VAS via een beveiligd webportaal. VAS vergt geen installatie en wordt dus makkelijk opgenomen in het ontwerpproces. Na registratie kan de service worden gebruikt met betaling volgens gebruik of met een abonnement.
Foto’s, creatief materiaal, verpakkingsconcepten en alle soorten van creatieve middelen kunnen worden geüpload om deze uit te testen in verschillende voorstellingen of contexten. VAS analyseert snel het creatieve materiaal en voorspelt op welke elementen het menselijke oog zijn visuele aandacht zal vestigen (in welke orde) en welke elementen zullen worden genegeerd. Dankzij deze objectieve feedback is het gemakkelijker om beslissingen te nemen en worden visuele doelstellingen zeker behaald: mensen vinden zo snel mogelijk wat ze zoeken en in het geval van reclame kunnen ze beter zien wat ze niet zoeken.

Dit levert indrukwekkende resultaten en zorgt dankzij een hele waaier van toepassingen voor
klantentevredenheid en –binding. Zo kunnen merkeigenaars erop rekenen dat hun ontwerpen van hoge kwaliteit de gewenste zichtbaarheid krijgen en daardoor een invloed uitoefenen op consumenten en aankopen stimuleren. Dankzij deze objectieve beoordeling van het creatieve werk kunnen reclamebureaus ook het ontwerpproces vereenvoudigen door het aantal verbeteringen te reduceren.

3M is een gediversifieerd technologisch bedrijf met een omzet van $ 25 miljard. Het bedrijf ontwikkelt sinds 1902 vernieuwende producten die de wereld helpen gezonder, veiliger en productiever te maken.
Bekende merken van 3M zijn Scotch, Post-it, Scotchgard, Thinsulate en Scotch-Brite.

3M heeft zowat 79.000 medewerkers wereldwijd en vestigingen in ruim 60 landen. 3M produceert duizenden vernieuwende producten voor klanten in tientallen verschillende markten. Zijn 45 technologieplatforms raken bijna alle aspecten van het moderne leven. Het bedrijf paste zijn vakkennis op het vlak van RFID-technologie toe voor de ontwikkeling van biometrische paspoorten. Het maakt gebruik van zijn kennis van de gezondheidsindustrie om
ziekenhuizen oplossingen te bieden met betrekking tot de preventie van infecties en detectiesystemen.

In 2008 lanceerde het zijn waaier van Mpro Pocket Projectors.

PDF 60.6 KB

Joris Van Liefde