De hand van de meester toont zich in de details

Woensdag 28 September 2011
De markt voor carwrappen groeit nog steeds. Het toegenomen vakmanschap en de beschikbaarheid van innovatieve materialen stelt signmakers in staat om voertuigen steeds fraaier te bekleden. 3M zet de spotlights op hun meesterschap tijdens de Car Wrap Tour 2011 die op maandag 19 september van start gaat.

Door de opmars van steeds hoogwaardigere folies is het ambacht van reclameschilder zo goed als uitgestorven. De signmakers die ervoor in de plaats kwamen, beschikken echter over een vergelijkbare mate van vakkennis en meesterschap. Een voertuig zien zij als een blanco canvas dat met een pallet aan folies wordt omgetoverd in een uniek kunstwerk. Voor het verkrijgen van een optimaal resultaat maken zij daarbij gebruik van de beste materialen. Steeds vaker worden alle gespoten delen beplakt met vinylfolie, waardoor de oorspronkelijke laklaag geheel aan het oog is onttrokken. Juist in de moeilijke hoekjes verraadt zich het vakmanschap van de signmaker.

Opvallende promotievoertuigen
De tweede editie van de 3M Car Wrap Tour vestigt de aandacht op vier series folie die behoren tot de absolute top van de markt. Daarvan zijn er twee nog maar kort op de markt: de 3M™ Scotchprint® 1080 Car Wrap folie en de 3M™ Scotchcal IJ170Cv3 print folie. De materialen worden gedemonstreerd met drie zeer opvallende promotievoertuigen die langsrijden bij signmakers, ontwerpers en wagenparkbeheerders.  In Nederland is dit de Citroën DS4 die door consumenten uit 62 landen is gekozen tot ‘Mooiste auto van het jaar’. In België heeft men gekozen voor de Mercedes 200 break.

Brede productrange
Met de twee nieuwe series beschikt 3M nu over een nog bredere productrange in het carwrap-segment. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen bedrukbare folies en kant-en-klaarfolies die zó uit de doos kunnen worden aangebracht. Folies die zich inmiddels ruimschoots hebben bewezen zijn de witte 3M™ Controltac™ IJ380 print folie voor zeer extreme 3D curves en de uiterst transparante 3M™ Scotchcal™ ClearView 8150 folie die beide geschikt zijn voor inktjet-printen. De in juli 2011 geïntroduceerde 3M™ Scotchcal™ IJ170Cv3 print folie is een scherp geprijsde, gegoten  folie die zeer geschikt is voor graphics op voertuigen. De in in juli 2011 geïntroduceerde 3M™ Scotchprint® Car Wrap 1080 folie is een duurzame, gegoten dual layer-constructie die zorgt voor een voelbare 3D-structuur met een bijzonder glanseffect. De SP1080 is verkrijgbaar 12 types (waaronder carbon, matte kleuren en geborstelde afwerkingen). Deze lijn zal zeer binnenkort nog verder uitgebreid worden.
Alle carwrap-folies van 3M zijn gemakkelijk aan te brengen en weer te verwijderen. Bij de IJ170Cv3 en de SP1080 folies zorgt de speciale Comply v3 lijmlaag voor extra gemak bij het aanbrengen en een gegarandeerd luchtbel-vrije afwerking.

Zien is geloven
Tijdens de Car Wrap Tour 2011 kunnen signmakers, ontwerpers en wagenparkbeheerders uitgebreid kennismaken met de carwrap-folies van 3M. De promotievoertuigen maken de materialen zichtbaar én tastbaar. Bij de eerste editie van de Car Wrap Tour in 2010 werden maar liefst 500 bezoeken afgelegd in circa twee maanden. Meer informatie over de actie is te vinden op www.3M.be/carwrap/nl.

Wat is carwrappen?
Carwrappen is het rondom bekleden van een voertuig met een flexibele en flinterdunne zelfklevende kunststoflaag (folie). De folielaag kan later weer worden verwijderd zonder de oorspronkelijke laklaag te beschadigen. Doorgaans worden alle gespoten delen van het voertuig bekleed met folie. Daarnaast is het mogelijk de ramen te bekleden met een al dan niet (half-)transparante folie. De meeste folies kunnen worden bedrukt via zeefdruk of inkjet-printen. Andere folies, zoals de nieuwe SP1080 van 3M, worden direct uit de verpakking aangebracht en hoeven geen printwerk.

3M weet elk moment van inspiratie te vangen en deze ideeën om te zetten in duizenden ingenieuze producten. Onze bedrijfscultuur waar creativiteit en innovatie centraal staan, leidt tot een onuitputtelijke stroom van technologieën die het leven beter maken. 3M stelt ongeveer 80.000 mensen te werk, genereert een verkoop van 27 miljard dollar, en is actief in meer dan 65 landen. Voor meer informatie, ga naar www.3M.be of volg @3MNews op Twitter.

3M, Scotch, Post-it, Scotchgard, Vikuiti, Nexcare, Scotchprint, Filtrete, Command, Cubitron en Scotch-Brite zijn handelsmerken van 3M Company.

NOOT VOOR DE REDACTIE:
Voor meer informatie over 3M Company en 3M in België kunt u contact opnemen met Liesbeth Clemens (tel. +31 71 – 54 50 227 of e-mail lclemens@mmm.com).

Voor meer informatie over de Car Wrap Tour 2011 kunt u contact opnemen met Joris Van Liefde (tel. +32 (0)2 722 54 67; e-mail jvanliefde@mmm.com).

Beeldmateriaal (rechtenvrij, mits gebruikt bij de publicatie van dit persbericht)

3M Belgium

Car Wrap Tour 2011