Nieuw Guinness World Record!

Woensdag 07 Maart 2012
3M Scotch-Weld Cyanoacrylaatlijm houdt gedurende 1 uur 8,1 ton in de lucht

3M Scotch-Weld Cyanoacrylaatlijm is onlangs gebruikt bij het vestigen van een nieuw Guinness World Records-record. Een 8,1 ton (20.6 MPa) zware vorkheftruck werd gedurende 1uur in de lucht gehouden.  Deze ongelooflijk succesvolle demonstratie vestigt een nieuw wereldrecord in de categorie van het “zwaarste gewicht getild met lijm”. Het voertuig werd in de lucht gehouden door een kraan met een stalen cilinder van slechts 7 cm in diameter. De twee delen van de cilinder werden aan elkaar bevestigd met 3M Scotch-Weld Cyanoacrylaatlijm.

"3M is al lang bekend om haar expertise in lijmen", zegt Brian Brady, Business Manager van 3M Tapes en Lijmen. "We zijn verheugd dat deze demonstratie toont hoe sterk en betrouwbaar 3M Scotch-Weld Cyanoacrylaatlijm kan zijn."

Het tillen van het voertuig werd uitgevoerd door Ingenieurs Jens Schoene en Dr. Markus Schleser van de RWTH Universiteit van Aken, en werd uitgezonden tijdens het Duitse tv‑programma “Terra Xpress”. Guinness World Records jurylid Olaf Kuchenbecker was aanwezig om getuige te zijn van het optillen van het gewicht en het nieuwe record te certificeren. Het Duitse team had een aantal geduchte voorwaarden te vervullen om het vorige record van 8,01 ton te breken, maar was dankzij de uitzonderlijke prestaties van 3M Scotch-Weld Cyanoacrylaatlijm zeer succesvol.

De recordbrekende 3M Scotch-Weld Cyanoacrylaatlijm is onderdeel van de volledige lijn van 3M Scotch-Weld lijmen , die wereldwijd beschikbaar zijn in verscheidene formuleringen voor het verlijmen van diverse substraten.

"Deze technologie biedt een praktisch, eenvoudig te gebruiken alternatief voor conventionele verbindingsmethoden zoals het gebruik van bouten, lasnaden, klinknagels en schroeven in veel industriële toepassingen die een hoge sterkte vereisen", aldus Brady.

Dit nieuwe wereldrecord toont de ongelooflijke kracht van het product in extreme toepassingen en bovendien zijn de 3M Scotch-Weld Acrylaatlijmen zuinig in gebruik in dagelijkse toepassingen.  Doorgaans is slechts een druppel lijm nodig om een sterke verbinding van metaal, kunststoffen en rubber te bekomen. Deze lijmen harden in vijf tot tien seconden uit en kunnen gebruikt worden voor honderden combinaties van materialen. Ze bereiken 80% van hun volledige kleefkracht in een uur. Extra eigenschappen zijn weinig geurhinder, hoge temperatuursweerstand en flexibiliteit om trillingen te weerstaan zodat ze eenvoudig en praktisch te gebruiken zijn voor bijna alle toepassingen. Tot slot, zoals blijkt uit het nieuwe wereldrecord, leveren deze lijmen tonnen kleefkracht.

3M laat zich inspireren door nieuwe ideeën en zet deze om naar duizenden ingenieuze producten. Onze cultuur van creatieve samenwerking vormt de inspiratie voor een oneindige stroom krachtige technologieën die het leven beter maken. 3M is het innovatieve bedrijf dat nooit stopt met uitvinden. Met een omzet van $30 miljard heeft 3M wereldwijd 84.000 mensen in dienst en productielocaties in meer dan 65 landen. Voor meer informatie, kijk op www.3M.nl, www.Facebook.com/3Mnederland of kijk naar @3MNews op Twitter.

3M en Scotch-Weld zijn handelsmerken van 3M Company. Guinness World Records is een handelsmerk van Guinness World Records.

NOOT VOOR DE REDACTIE:

Wilt u het persbericht plaatsen? Bedankt!

Voor de beelden en meer informatie over het Guinness World Records-record, 3M Scotch-Weld Cyanoacrylaatlijmen en andere tapes en lijmen kunt u contact opnemen met Ferdinand Ammerlaan (e-mail: fammerlaan@mmm.com).

Voor meer informatie over 3M Company en 3M in de Benelux kunt u contact opnemen met Liesbeth Clemens (e-mail: lclemens@mmm.com).

3M Belgie N.V.

Bekijk het filmpje hier.