Kleine bubbles met een grote impact

Dinsdag 21 Augustus 2012
3M™ Glass Bubbles worden gebruikt als additieven in verschillende producten en de vraag ernaar blijft groeien.

Wanneer je gaat tanken sta je waarschijnlijk niet stil bij de technologie die nodig is om deze benzine bij de pomp te krijgen. Maar achter de schermen heeft een klein bolletje, de 3M™ Glass Bubble, hier een grote bijdrage aan geleverd. Deze glass bubbles die er op het oog uitzien als poedersuiker, zijn microscopisch kleine, holle glasbolletjes. Ze zijn ongelooflijk licht en verrassend sterk en worden dan ook in heel veel producten als additieven gebruikt. Zo verminderen ze ondere andere het gewicht van het cement dat gebruikt wordt om oliebronnen te versterken en worden ze gebruikt in isolatiemateriaal van onderwaterleidingen waardoor er meer olie uit de zeebodem gehaald kan worden. Maar glass bubbles zitten ook in kunststofonderdelen in auto’s en helpen zo het gewicht van het voertuig te verminderen, wat weer zorgt voor een lager brandstofverbruik en dus minder tankbeurten.

50 jaar voortdurende innovatie

In 1960 vonden onderzoekers van 3M een nieuw soort hol glasbolletje uit. Ze steunden hiervoor op de enorme ervaring die het bedrijf heeft in het maken van massieve glasbolletjes die gebruikt worden in reflecterende verkeersborden.

Toen er tijdens het productieproces hiervan toevallig een reeks holle in plaats van massieve bolletjes geproduceerd werd, waren onderzoekers onmiddellijk geïntrigeerd en begonnen ze de mogelijkheden ervan te onderzoeken. De holle bolvorm van de glass bubbles zorgt voor hun natuurlijke sterkte en hebben een dunne glaswand en zijn extreem licht. De ronde vorm zorgt dat ze zich en masse, bijna zoals een vloeistof gedragen, wat het productieproces versnelt en het verwerken van materiaal vergemakkelijkt. Door de kennis van glas/keramiek te combineren met een andere kerntechnologie van 3M — advanced processing — konden de onderzoekers aantonen hoe glass bubbles gemengd konden worden met vele verschillende soorten kunststofsamenstellingen. Zo creëerden ze nieuwe lichtgewicht samenstellingen, een verbetering ten opzichte van traditionele kunststofproducten. Glass bubbles worden nu gebruikt in vliegtuig- en auto-onderdelen, vislijnen, wandelschoenen, bowlingballen en andere producten die we dagelijks gebruiken.

Het groeiend succes van de bubbles

Meer dan 50 jaar na hun ontstaan groeit de vraag naar glass bubbles gestaag dankzij de vooruitgang die 3M boekt in het ontwikkelen van high-strength bubbles. Dit is een nieuw domein, ontwikkeld gedurende de laatste 5 à 6 jaar. 3M introduceerde recent de 3M™ Glass Bubbles iM16K, erg sterke additieven voor lichtgewicht kunststoffen zonder in te boeten aan de sterkte of andere fysische eigenschappen. Voor industriële toepassingen van kunststofonderdelen — vooral in de transportsector — heeft dit lichte gewicht natuurlijk positieve gevolgen voor het totale gewicht van een voertuig of een vliegtuigcabine. Dat leidt uiteindelijk tot een lager brandstofverbruik.

Ook in de olie-industrie is een stijgende vraag naar glass bubbles. Er zijn gigantische nieuwe olievelden ontdekt voor de kust van Brazilië, in zeer diep water. De sterke bubbles van 3M worden hier gebruikt om de onderwaterleiding te isoleren en het gewicht van de zware boorbuis en -uitrusting te verminderen. Vorig jaar opende 3M een nieuwe fabriek om glass bubbles te produceren in Brazilië. Dit komt bovenop de bestaande capaciteit in de VS, Frankrijk en Korea.

De productiviteit helpen verhogen

3M Glass Bubbles zijn veelzijdig en kunnen voor verschillende toepassingen gebruikt worden. Zelfs klanten die zich niet druk maken over het gewicht van hun producten kunnen profiteren van de productiviteitsvoordelen die het toevoegen van glass bubbles biedt. Bijvoorbeeld om bij de productie van kunststofonderdelen het onderdeel sneller te laten afkoelen, wat dan weer voor tijdwinst zorgt. Glass Bubbles kunnen ook toegepast worden voor de isolatie in geval van bijvoorbeeld cryogene toepassingen.

Inzetten op duurzaamheid

Het gebruik van 3M™ Glass Bubbles in kunststof levert ook een belangrijke bijdrage aan duurzaamheid. 3M onderzocht op een bepaalde site de CO²-footprint van polymeren die vaak gebruikt worden in transporttoepassingen. De toevoeging van 3M™ Glass Bubbles had een neutraal effect op de CO²-footprint van afgewerkte kunststofonderdelen.

Bij 3M is het ontdekken van nieuwe manieren om ideeën met elkaar te verbinden de drijvende kracht achter talloze innovaties. Zoals het verhaal van de 3M™ Glass Bubbles aantoont, kan een klein detail een grote impact hebben op het dagelijks leven van mensen en op het succes van onze klanten.

Meer informatie kunt u terugvinden op de 3M-website: http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Glass/Bubbles/

3M laat zich inspireren door nieuwe ideeën en zet deze om naar duizenden ingenieuze producten. Onze cultuur van creatieve samenwerking vormt de inspiratie voor een oneindige stroom krachtige technologieën die het leven beter maken. 3M is het innovatieve bedrijf dat nooit stopt met uitvinden. Met een omzet van $30 miljard heeft 3M wereldwijd 84.000 mensen in dienst en productielocaties in meer dan 65 landen. Voor meer informatie, kijk op www.3M.be, www.Facebook.com/3Mbelgium of kijk naar @3MNews op Twitter.

MS Word document 18 KB
Tel: (071) 5 450 227